اجرای قانون مالیات ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین و مشکل‌ترین اقدامات دولت طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود. دلیل ارزشمند بودن اجرای این قانون، آن است که مالیات ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است و نه مالیات بر تولید.

🔹 به‌طور کلی مشکلات در زمینه مالیات ارزش افزوده در این زمینه را می‌توان در سه بخش مجزا این چنین بیان کرد. موضوع اول نرخ ثابت این مولفه برای کالاهای غیر مرتبط است همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد الگوی اجرایی مالیات ارزش افزوده از سمت کشور‌های پیشرفته به ایران آمده است. با این حال ارزش افزوده به نحوی که در ایراناجرا می‌شود تفاوت‌های بسیاری با الگوی اصلی دارد. به‌عنوان مثال لوازم خانگی به‌طور میانگین هر ۱۵ سال یک‌بار تعویض و خریداری می‌شود. این کالا در حال حاضر ارزش افزوده‌ای معادل ۹ درصد دارد. با وجود این نرخ ارزش افزوده برای کالاهای خوراکی مانند فرآورده‌های گوشتی و… نیز که مشمول خرید روزانه است، همان ۹ درصد محاسبه می‌شود.

🔹 مورد دوم مربوط به اجرای خلاف جهت معمول این قانون است. متاسفانه قانون‌گذار در این زمینه به نحوی عمل کرده که مشکلات متعددی را برای بسیاری از تولید‌کنند‌گان به وجود آورده است. در تمام دنیا زمانی‌که کالا به مصرف‌کننده داده می‌شود ارزش افزوده از مشتری نهایی دریافت می‌شود. اما در ایران بسیاری از تولید‌کننده‌ها موظف هستند ارزش افزوده را پرداخت کنند.

🔹 مورد سوم درخصوص تخصیص معافیت مالیاتی در کارخانه‌های مختلف است. در جزئیات اجرایی این قانون آمده است موادکشاورزی و مواد دامی از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند، این در حالی است که در زمان تولید محصولات فرآوری شده مانند فرآورده‌های گوشتی معافیتی وجود ندارد. در این زمینه دولتمی‌گوید کارخانه‌های تولید‌کننده مواد ترکیبی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، کنسرو و…، موظف به پرداخت کل ارزش افزوده ۹درصد هستند. در حال حاضر تولیدکنندگان مختلف با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند که توان تولیدی آنها را کاهش داده است.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *